FC Den Bosch heeft er nieuwe aandeelhouders bij. De investeerders zijn Pacific Media Group, Partners Path Capital, Randy Frankel, Chien Lee en Krishen Sud. De bestaande aandeelhouders, die verenigd zijn in Forza FC Den Bosch, investeren eveneens in FC Den Bosch. De Amerikaanse investeerders, Forza FC Den Bosch en Stichting Behoud Betaald Voetbal ’s-Hertogenbosch, hebben daarmee alle gewone aandelen van FC Den Bosch in handen. Het gouden prioriteitsaandeel, waarmee onder andere de naam, clubkleuren, clubcultuur en vestigingsplaats gewaarborgd zijn, blijft eigendom van Stichting Behoud Betaald Voetbal ’s-Hertogenbosch. Ook een aantal andere lokale betrokkenen, zoals leningverstrekkers en participanten in het spelersfonds, toonden een groot blauwwit hart. Zij maakten deze overeenkomst mede mogelijk.

De Raad van Commissarissen en directie van de Bossche betaaldvoetbalorganisatie waren al geruime tijd op zoek naar nieuwe opportuniteiten en/of potentiële investeerders. Zo kwamen ook de huidige investeerders op het pad van de club. De eerste contacten tussen hen en FC Den Bosch dateren van augustus 2020. De Amerikanen zijn geen nieuwkomers in het internationale profvoetbal. Barnsley FC (Engeland), FC Thun (Zwitserland), KV Oostende (België), AS Nancy (Frankrijk) en Esbjerg fB (Denemarken) zijn andere clubs waar één of meerdere van het investeerders-vijftal actief is. Enkele van de nieuwe investeerders hadden in het verleden ook een aandeel in OGC Nice (Frankrijk).

Met dit investeerderscollectief, van nieuwe en bestaande aandeelhouders, gaat FC Den Bosch een volgende fase in. Lid van de Raad van Commissarissen mr. Rob Kleijzen, die het traject namens FC Den Bosch juridisch begeleidde, prijst zich gelukkig met de nieuwe structuur: “De investeerders brengen naast financiële middelen ook kennis en ervaring met zich mee. De combinatie met Forza FC Den Bosch, een groep die bestaat uit (lokale) FC Den Bosch-supporters, vinden wij ideaal. Zij zijn sinds jaar en dag aan de club verbonden en kennen de clubcultuur. Dat deze FC-ers actief bij de club betrokken blijven en opnieuw investeren in de toekomst van FC Den Bosch, is fantastisch.”

Algemeen directeur Rob Almering van FC Den Bosch heeft veel vertrouwen in het toekomstperspectief van de club: “FC Den Bosch kan en wil zich geen onrealistische avonturen meer permitteren. Alle aandeelhouders committeren zich aan een meerjarenplan waarbij, naast de sportieve ambities, de jeugdopleiding en MVO belangrijke pijlers zijn. Ons gezamenlijke doel is binnen afzienbare tijd weer meedoen om de bovenste plekken in de Keuken Kampioen Divisie, een duurzame, gezonde bedrijfsvoering en een sterke organisatie neerzetten die klaar is voor de toekomst. Dat is belangrijk voor de continuïteit van FC Den Bosch. Door de investeringen kunnen we de laagste categorie, waarin clubs zitten die hard moeten werken aan hun financiële evenwicht, binnenkort verlaten. Met de nieuwe investeerders – die een uitstekende reputatie hebben – gaan we op zoek naar hoe we de waarde van FC Den Bosch verder kunnen vergroten. Dat doen we met spelregels die gericht zijn op collectieve waarden en belangen en vanuit het besef dat onze gemeenschap in potentie álle inwoners, bedrijven en instanties van de stad ’s-Hertogenbosch en de regio omvat.”

Paul Conway van Pacific Media Group vertelt namens de nieuwe investeerders waarom zij zijn ingestapt: “Wij zien veel potentie in FC Den Bosch en ook de stad
’s-Hertogenbosch past bij onze ambities. Het idee is dat we met gerichte talentontwikkeling zorgen voor betere sportieve prestaties. FC Den Bosch staat al voor een club waar jeugd daadwerkelijk een kans krijgt. Die reputatie willen wij verder uitbouwen. Het vinden van talent is een essentiële schakel in het profvoetbal. Op basis van data-analyse zoeken wij naar betaalbare, jonge spelers die volgens onze statistieken ondergewaardeerd zijn. Het streven van de club blijft dat er jaarlijks spelers vanuit de opleiding doorstromen naar de A-selectie. Daarnaast zijn we van plan om, eveneens op basis van onze data en vanuit ons internationale netwerk met clubs en professionals, spelers aan te trekken die het team direct sterker maken.”

“En talentontwikkeling houdt niet op bij de stadionpoorten”, zegt Conway. “Natuurlijk willen ook wij ooit graag kampioen worden. Die ambitie moet je hebben als je in de topsport werkt. Maar we hebben naast sportieve ambities, ook sociaalmaatschappelijke ambities. Verbondenheid en draagvlak zijn enorm belangrijke schakels in het gedachtegoed dat vanuit de club is ontstaan en dat wij onderstrepen. Een voetbalbedrijf is in hoge mate afhankelijk van de prestaties op het veld. Maar hoe meer mensen je aan de club weet te binden, hoe minder afhankelijk je wordt van resultaten om de duurzaamheid van de club te bevorderen. FC Den Bosch moet een belangrijke factor worden in de stad en in het sociale leven van mensen. De supporters en sponsors van de club hebben de laatste jaren veel voor hun kiezen gehad. Ik kan garanderen dat wij dit project vanuit- en met respect voor – de Nederlandse situatie zijn aangegaan. Wij beseffen dat supporters zich op emotioneel niveau verbinden met voetbal, met de club en met de stad en dat dit altijd vraagt om een gevoel van ‘dichtbij mij’. Daarom willen wij geen kunstmatig, kortstondig succes.”

FC Den Bosch heeft contact gehad met juristen van de KNVB en de verwachting is dat het voorbehoud voor de goedkeuring van dit traject gering is. De structuur en statuten worden aangepast, zodat deze voldoen aan de licentie-eisen en de richtlijnen van de KNVB.

Zodra alle formaliteiten zijn afgerond, en na groen licht uit Zeist, presenteren de  aandeelhouders zich aan pers en publiek en vertellen zij meer over hun plannen met FC Den Bosch. Relevante media ontvangen een uitnodiging voor deze persbijeenkomst, die tevens live gestreamd wordt voor supporters, sponsors en andere geïnteresseerden.