FC Den Bosch en New Heroes zetten de samenwerking ook na dit seizoen voort. New Heroes is sinds 2018 verbonden aan de talentenacademie van de Bossche eerstedivisionist.  Het nieuwe contract is aangegaan tot en met 30 juni 2023. FC Den Bosch is in haar nopjes met de verlenging van het innovatieve partnership met het soft-skills bedrijf. “Bij New Heroes lopen ze net als wij warm voor talentontwikkeling. We hebben een collectieve ambitie en staan samen aan het roer van nog meer vernieuwing binnen de jeugdopleiding,” zegt  Stef Wijlaars die Hoofd Jeugdopleiding is bij FC Den Bosch.

Jorn van Wijk, algemeen directeur New Heroes: “Onze missie is om gedragsvaardigheden bereikbaar te maken voor iedereen. Waar ook te wereld. Omdat wij een ontwikkelingsbedrijf zijn, vinden wij het belangrijk om als sponsor meer te geven dan alleen geld. Met onze trainingen willen we de club en de jeugd ook écht vooruit helpen. Dat is in de huidige tijd geen luxe, maar een noodzaak. Want de topsport wil complete voetballers die naast hun voetbaltechnische- en tactische beschikken over sociale gedragsvaardigheden. Dat gaat bijvoorbeeld over de manier waarop je verbaal en non-verbaal communiceert. Ieder mens wil iets. Van elkaar, met elkaar. Communicatie  en gevoel voor verhoudingen spelen daarin een cruciale rol. Want alleen met communicatie krijg je iets van de ander gedaan, krijgen we een reactie. Binnen en buiten het veld. Het liefst willen we niet zomaar een reactie, maar bij voorkeur één die in ons straatje past. Die ons verder brengt. Mensen zijn assertiever geworden, mondiger. Als je leert om op het juiste moment de juiste feedback te geven én tegelijkertijd leert hoe je feedback van anderen ontvangt, word je leider over je eigen gedrag.  Wij stellen in een teamsessie bijvoorbeeld de vraag ‘Hoe gaan jullie met elkaar om in de kleedkamer?’. Meestal krijg je een reactie in de trant van ‘nou, we zeggen elkaar wel de waarheid’. Wij leren spelers dan hoe de dialoog effectiever kan. Want van kritiek alleen leren we minder dan je zou denken. Kritiek benadrukt verschillen tussen mensen. Het schept afstand. Terwijl je juist in de teamsport stuurt op teambelang en de overeenkomsten. Die zijn sowieso altijd groter dan de verschillen. Wanneer je spelers leert op de juiste manier feedback te geven, kan een kwartiertje thee drinken in de rust van een wedstrijd een heel effectief kwartiertje worden.”

Wijlaars: “New Heroes is een moderne hoofdsponsor  die niet alleen met financiële middelen bijdraagt. Zij delen hun expertise met en in onze opleiding. Wij zijn dus heel erg blij dat dit interactieve, verrijkende  partnership wordt verlengd. Het draagt bij om ons hoofddoel te bereiken en dat is talent helpen ontwikkelen. Dit seizoen zijn we met New Heroes een pilot begonnen waarbij hun lesmethodieken worden geïntegreerd in ons opleidingsprogramma. Spelers leren bijvoorbeeld competenties zoals feedback geven én ontvangen. Wanneer voetballers daar beter in worden, hebben ze er niet alleen op het veld wat aan, maar ook daarbuiten. Voor trainers wordt het ook gemakkelijker om spelers te coachen. Met het technische kader zijn we via E-learning en onder leiding van New Heroes overigens al een tijdje  bezig met het elkaar coachen en zo samen betere trainers te worden. De programma’s van New Heroes gaan we vooral inzetten bij spelers in de laatste fase van de opleiding. Deze groep van 18 tot 21 jarigen heeft de middelbare school afgerond en moet de stap naar betaald voetbal gaan maken. Maar niet iedere speler krijgt meteen een contract. Met het oog op een maatschappelijk perspectief gaan we werken met een tweesporen traject. Oftewel een programma naast het voetbal. Door een vangnet te bieden nemen wij ook een stukje verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de mens achter de voetballer. Er is maar zo’n klein aantal spelers dat profvoetballer wordt, dat we competenties willen ontwikkelen waar spelers de rest van hun hele leven iets aan hebben. Wij willen naast goede voetballers, namelijk ook jong volwassenen  afleveren die hun weg in het leven kunnen vinden.”