Het is inmiddels al even geleden dat ik op de lijn kwam met een nieuwsbrief. Ik ben inmiddels bijna drie jaar actief in mijn rol bij onze mooie club en zeker in mijn eerste anderhalf jaar kon ik elke dag wel een nieuwsbrief schrijven. Er was nogal wat aan de hand en er waren nogal wat ontwikkelingen die we als club met onze achterban wilde en moesten duiden.
“Geen nieuws is goed nieuws” betekent dat zolang je niets hoort, het waarschijnlijk goed gaat, omdat slecht nieuws meestal snel wordt gemeld.
Deze omschrijving vond ik online. Nu wil dit niet zeggen dat alles helemaal op de rit is, ik denk dat dat nooit het geval zal zijn bij een voetbalclub, er is altijd wel ‘iets’. Maar het een tijdje uitblijven van de nieuwsbrief is in dit geval wel vanwege de relatieve rust binnen de club. Ook wel eens lekker zeg ik met een knipoog. Want rustig is het nooit en we hebben nog veel werk te verzetten. Maar dat doen op dit moment vanuit een positie waarbij we vooruit in plaats van achteruitkijken. Dat we in die positie zijn gekomen, gezien waar we vandaan komen is te danken aan heel veel mensen. Mijn collega’s binnen de club, onze raad van commissarissen, de aandeelhouders, supporters, vrijwilligers, gemeente, politie, sponsoren. Allemaal hebben zij bijgedragen aan de positieve ontwikkelingen van FC Den Bosch. Dat is iets om samen trots op te zijn. Maar we willen verder en we willen meer, FC Den Bosch is ambitieus!
We blijven stappen zetten rondom de ontwikkeling van Stadion de Vliert en met name de Oosttribune. Steeds meer personen zijn betrokken om de realisatie van dit project waar te maken. Een project waarin wij als club drie onderdelen zien I) een nieuwe Oosttribune II) renovatie/aanpassingen huidige hoofdtribune III) een betaald voetbal waardig jeugdcomplex. Mijn collega David is als projectleider al maanden actief en inmiddels is ook Giel aangehaakt vanuit financieel en commercieel perspectief. We spreken met de gemeente, de BIM, supporters, collega’s en onze aandeelhouders. Andere clubs worden bezocht om kennis op te doen. En we hebben inmiddels de keuze gemaakt voor een architect. Die gaat ons helpen om de eerste ontwerpen te maken. Niks is nog zeker en er zijn nog gigantische stappen te zetten, maar we gaan er wel voor. Ondanks de personen die aangeven; ‘dat vele voorgangers van ons dit ook al hebben geprobeerd’ en ‘een nieuwe tribune dat horen we hier al 25 jaar, die kom er toch niet’ gaan we er toch voor om dit samen te realiseren. Maar het is een project van de lange adem, geduld en veel energie, daarvan zijn we ons bewust. Maar bij FC Den Bosch accepteren we niet meer zonder slag of stoot dat iets niets kan, eerst zorgen we ervoor dat we er alles aan gedaan hebben.
Op de kortere termijn zijn we als organisatie bezig om tijd te besteden aan ’60 jaar FC Den Bosch’. We willen dat niet enkel met een prachtig filmpje aan ons voorbij laten gaan. In de week voorafgaande aan FC Den Bosch – VVV Venlo (vrijdag 12 december) willen we als club elke dag een activiteit plannen. Elke activiteit gericht op supporters en voor elke doelgroep hopelijk wat leuks. Met de wedstrijd op vrijdag als hoogtepunt en afsluiting. Met de supporters in de projectgroep willen we de Kerstmarkt wederom opzetten, voor het derde jaar op rij. En zal de wedstrijd in het teken staan van het eren en herdenken van de FC-ers die we missen. Over de week ’60 jaar FC Den Bosch’ zal binnenkort meer informatie volgen.
Daarnaast werken we als organisatie continue verder aan de structurele groei van de club. De laatste jaren zijn we gaan werken met targets en doelstellingen per onderdeel van de organisatie. Dit seizoen hebben we hierin weer een stap gezet; we werken met twaalf overall targets voor de hele organisatie. Iedereen heeft een rol, bijdrage en verantwoordelijkheid om deze targets te behalen. Deze twaalf targets zouden voor het grote merendeel komende seizoenen kunnen blijven staan. En als we elk seizoen die targets behalen dan zullen we stappen blijven maken. Denk daarbij onder andere aan het behalen van het sponsor target, het behalen van het ticketing target, het behalen van het merchandise target, groei van de database, groei van de impact van de FC Den Bosch Foundation.
Wat ook onderdeel is van deze twaalf targets, is het bereiken van de play-offs voor promotie. In mijn beleving hebben niet alleen de spelers en staf hier invloed op, maar ook supporters, sponsoren, vrijwilligers, de jeugdopleiding én de kantoororganisatie. Alle details helpen om resultaat te behalen en dus is dit een target voor iedereen bij de club. We zijn goed gestart. We hebben het twaalfde spelersbudget van de competitie maar we zijn ervan overtuigd dat we mee moeten kunnen doen in het linkerrijtje en dus voor de play-offs. We zullen veel wedstrijden spelen die spannend zijn, dat is op dit moment de positie die we hebben. We doen voor niemand onder, maar zullen ook geen wedstrijden winnen waarin we geen 100% geven. Over het voetbalinhoudelijke zal ik het hierbij laten, dat is aan Jesper. Hij schuift deze week aan bij de Heya Den Bosch podcast, erg leuk.
“Geen nieuws is goed nieuws” betekent dat zolang je niets hoort, het waarschijnlijk goed gaat, omdat slecht nieuws meestal snel wordt gemeld.
Laat het woordje waarschijnlijk maar weg, wat mij betreft gaat het goed met onze club. Zeker niet alles, maar daar werken we samen aan. We kijken uit naar wat komen gaat in de nabije én verdere toekomst. Over een tijdje meld ik mij weer, hopelijk niet te snel !

